lördag 23 februari 2013

Vet du vad din middag åt till frukost?


Krönika publicerad i Östersunds-Posten lördag 27/2

För några dagar sedan besökte jag ett av Östersunds matvaruhus. Mitt uppdrag var att lasta varuvagnen med vardagsmat. Än en gång.

Då hände det. Jag föll för en lockvara. Inte bara jag. Vid en av fryslådorna var det till och med kö. För 29.90 salufördes laxfilé i fyrpack. Max tre förpackningar per person.

Jag, och alla andra i kön, roffade åt oss vår ranson och åkte nöjda hem och fyllde upp våra frysfack.

Men hur kan lax säljas till det priset?, kom jag på mig själv att undra. Jag frågade en av butikscheferna.

– Ofta när du ser en vara som är otroligt billig. Är den det just för att vi beslutat att ta den förlusten, på den varan. För att du just ska få reaktionen att det är otroligt billigt, svarade han.

Det låter ju bra. Men svaret skaver. Det kan inte vara så billigt. Det är för lågt. Någon eller något måste ta kostnaden, utöver butikens sagda förlust. För hade det stått odlat i Vietnam hade jag inte köpt paketet. Jag har lärt mig att vid pangagsius-odlingar längs Mekongfloden överanvänds antibiotika, flodvattnet förorenas och det leder till utfiskning av foderfisk i närliggande havsområden.

Nu var fisken odlad i Norge och då köpte jag. Är det oproblematiskt? Är de stora fiskodlingarna som planeras att förläggas till Storsjön problemfria?

Nej, blir dessvärre svaret. För fiskodlare har, i Norge, Jämtland och Vietnam, olösta problem. Odlad fisk saluförs med låga priser och en idé om att det är mer hållbart då fisketrycket på haven minskar. När det gäller lax är det långt i från sanningen.

I rapporten ”Vet du vad din middag åt till frukost - en rapport om fiskmjöl” granskar Swedwatch och Naturskyddsföreningen delar av den norska fiskodlingsindustrin. Det är ingen vacker bild som målas upp.

Lax föds upp på fiskfoder som tillverkas av fisk som tas upp med destruktiva metoder, ofta på hotade bestånd. Man använder helt enkelt fisk för att producera fisk. Det går åt drygt 2 kilo foderfisk för att producera 1 kilo lax.

Enligt rapporten kommer en tredjedel av det fiskfoder som används i norska laxodlingar från Peru. Fiskmjölsindustrin har bidragit till utfiskning och negativa effekter i området. Fisken som används till foderproduktion har en viktig roll i de marina ekosystemen och ett hårt fisketryck på små fiskar ger effekter för hela näringskedjan. Dessutom påverkar utsläppen från fabrikerna lokalbefolkningen negativt.

Och jag ska vara ärlig. Jag överskred min gräns. Jag köpte fyra, inte tre paket, som var den tillåtna ransonen. Man vill ju gärna passa på när det är billigt.


Fredrik Westberg

Som har bestämt sig för att spara till ett par nya vadarbyxor för att, förhoppningsvis, kunna fylla frysboxen med flugfångade filéer hädanefter.

Inga kommentarer: